Restaurang- och Livsmedels­programmet

Mariestad

Restaurang- och Livsmedelsprogrammet är ett yrkesprogram för dig som är intresserad av jobb inom restaurang och livsmedel eller bageri och konditori. Här får du smaka på branschen på ett naturligt sätt i vår egen utbildningsrestaurang Vänerskutan eller i vår bageriverkstad Fyren.

Kort om programmet

Här får du lära dig om restaurang- och livsmedelsbranschens olika delar där man arbetar med både moderna och traditionella hantverksmetoder. Du får kunskaper om näringslära, arbetsmiljö och hygien. Att arbeta inom restaurang och livsmedel innebär att man ofta jobbar nära kunden, därför lägger programmet även fokus på försäljning och service samt exponering och uppläggning. Utbildningen ger dig också grundläggande kunskap om livsmedelsbranschens regler och lagar.

En annan viktig del av utbildningen är kunskap om entreprenörskap och företagande. Du får lära dig hur man arbetar med ekonomi, planering och organisation för att få rätt förutsättningar till att starta egen verksamhet.

Två programinriktningar

Testa på branschen under din APL

Vi jobbar aktivt med att vara en trygg övergång in i arbetslivet och har goda kontakter med det lokala näringslivet. Förutom att utbildningen ger dig erfarenhet av yrket knyter du också viktiga kontakter med arbetsgivare under din APL (arbetsplatsförlagt lärande). På Olinsgymnasiet har du minst 15 veckors APL.

Intervju

Möt våra elever

Möt David, som tog studenten i somras från inriktningen Kök & Servering på Restaurang- och Livsmedelsprogrammet på Vänergymnasiet Olinsgymnasiet Mariestad. Här berättar han om sitt gymnasieval och hur det är att gå en yrkesutbildning.

Intervju

Möt våra elever

Möt Sandra, som går inriktningen Bageri & Konditori på Restaurang- och Livsmedelsprogrammet på Vänergymnasiet Olinsgymnasiet Mariestad. Här berättar hon om sitt gymnasieval och hur det är att gå en yrkesutbildning.

Poängplan

På Restaurang- och Livsmedelsprogrammet läser du vissa kurser gemensamt och andra baserat på vilken inriktning du väljer.

• Gymnasiegemensamma kurser
    • Engelska 5
    • Engelska 6
    • Historia 1a1